Beyinsi

Oğuz Atay – Günlük (Kısa Özeti)

  • 178 kez görüntülendi.
Oğuz Atay – Günlük (Kısa Özeti)

Günlük Kitap Kısa Özeti

Bu kitapta Oğuz Atay, yazacağı eserin karakter kurgusunu anlatır ve 25 Nisan 1970 tarihli sayfasında Tutunamayanlar’ın Selim romanına atıfta bulunarak eserinin bir günlükünü yazmaya başlar. Günlük tutmak için yeni bir defter aldığını ve kimse onu dinlemediğinde onu tutmaktan başka seçeneği olmadığını söyledi. Yazar hayatını ve küçük ayrıntıları kaydeder, ancak nadiren. Yazar, Blake Edwards’ın komedi partisinin onun için eğlenceli olmadığını, ancak acı verici olduğunu söylüyor. Filmde sakar bir adam var. Bu adamlar hayatlarının geri kalanında aynı yerde oturmaktan ya da ana karakter Peter gibi düzensiz yaşamaktan bahsediyorlar.

Oğuz Atay, Raskolnikov’un suç ve ceza olarak aşık olduğu Sonya’nın sarhoş babasının hikayesini de anlatıyor. Şebin’e sarhoş olduğunu söyler ve sakarlığından değil, cehaletinden dolayı önündeki her şeyi mahveder. Sorunları sanata dönüştürmekten hoşlandığını söylüyor. Sevin, yazarın bir dergiye kitap yazma maceralarına ortak olur. Burada Dostoyevski’nin Oğuz Atay’ı etkileyen eserinden bahseder.

Şebin’in adı dergilerde çokça geçiyor. Sevin, Oğuz Atay’ı derinden etkileyen ve aynı zamanda en yakın arkadaşının eşi olan bir kişiliktir. Yazar, Şebin’den bir mektup daha bekler ve Londra’nın onda anlam bulduğunu söyler. Beklediği mektup Şebin’den geldi. Oğuz Atay, yazmak isteyip istemediğini veya bir mektup beklediğini bilip bilmediğini merak ediyor. Yazar riskli oyunu 300 sayfa yazarak bitiriyor. Sevin, Oğuz Atay’ın yazdığı kitapları da İngilizce’ye çevirmektedir. Yazar, eski Türk edebiyatından bir şeyler okumanız gerektiğini söylüyor. Kitabına bir plan bulamıyor ve Batı dünyasının yanlış anlaşıldığından yakınıyor. Kendi zamanında fikrini söylemenin tam tersiymiş gibi davranan insanlara sahip olmanın rahatsızlığını dile getirdi.

Oğuz Atay, yazmak istediği ikinci bir kitaptan bahsediyor. Yazarın ilk kitabı yayınlandı ve ikinci kitabı Tehlikeli Oyunlar, Sevgi ve Hikmet adlı bir karakterden bahsediyor. Hikmet adlı bir karakter, yaptığı iyilikler tarafından istismar edilen ve ayaklar altına alınan bir karakter yapacağını söyler. Kitabını Hikmet’in dilinden konuşacağını söylüyor. Bir Hikmet ve Aşk Hikâyesi’nde okura romanın hikmet dilinden alınacağını söyler. Tutunamayanlar romanından daha ilginç bir olay örgüsü istediğini söylüyor. Hikmet’in sevdiklerini, paranoyasını, hayallerini, Sevgi’den sonra hayatının nasıl perişan olduğunu anlatıyor. Romanın sonunda Hikmet’in ölümünün kurgusunu anlatır. Romandaki karakterler arasında zıt bir uyum yaratır. Bazı karakterler batılılar gibi düşünürken, diğerleri dar görüşlü, ikiyüzlü ve muhafazakar olarak sanallaştırılmıştır. Hikhmet’in herkesin hayatını sıkıcı bulması, yaşadığı zamanlardan farklı düşünmesi onu tedirgin eder. İç kaygıdır. Kaybolan bir kişinin yerine yenisini koyamamak gibi içsel bir rahatsızlıktır. Oğuz Atay’ın deyimiyle Hikmet, hayatla hayaller arasında sıkışıp ruhunu bilinmeyene çeken bir karakterdir. Huzur içinde uyuyamaz çünkü etrafındakilerin can sıkıntısı ruhunu bir iğne gibi deler. Düşünmeyen insan bir bakıma huzurludur. Düşünme ve soru sorma bilgeliği, huzursuzluğu ödünç aldı. Ayrıca yazarın “Oyunlarla Yaşamak” notlarından ünlü Albay Hüsamettin Bey karakterini yaratıyor.

İlginizi Çekebilir..  İlber Ortaylı - Yakın Tarihin Gerçekleri (Kısa Özeti)

Oğuz Atay, “Gün”, “Oyunlarla Yaşamak” eserlerinde yazdığı tek tiyatro metinlerinden de bahseder. Kitapta Kosukun adında emekli bir tarih öğretmeni var. Arkadaşı Safet’in önerisiyle bir oyun yazar ama bitiremez. Coşkun oyunu nerede bitiriyor? Hayat nerede başlar? Birbirlerini karıştırıyorlar. Sonunda perde arkasında ölür. Burjuva karşıtıdır ve karakterini burjuvazinin eleştirisine odaklar.

Oğuz Atay’ın taslağı üzerinde çalıştığı ancak ölümüyle bitiremediği Türkiye’nin ruhu adlı kitabından da bahsediliyor. Kitabı üç kısma ayırıyor: millet, toplum ve insan. İnsanları ve olayları hareket ettirirken iki durumdan bahsediyoruz. Romanda gerçek ve kurgusal karakterlerin birbirini engellemeyecek şekilde sunulmasını önerir. Yazar, kahramanların sözlerini destansı bir şekilde aktarmak istiyor. Bu, Oğuz Atay’ın geleneği bozmadığının bir işaretidir.

Bitmemiş romanı Actionscience hakkında da bir not var. Sunucu üniversitede bir profesör. O evli ve iki çocuğu var. Dışarıdan her şey yolunda. Profesör bir fahişeyle tanışır. Ona nasıl yaşayacağını öğretir. O zaman durum başka bir boyut alır. Çekingen bir profesör olarak bilinen çevresinde kızlar vardır. Olaylar ve kadınlar arasında gidip gelir. Omuz silken bu adamın kendini bulma mücadelesi iki dünyada yarı uyanıktır. Bireyin psikolojik analizini sağlayan bir romandır.

Gelecekten çalınan bir adamın hikayesi hakkında bir not var. Daha fazla ayrıntı verilmedi. Kitabını Londra’da tasarladığını söylüyor.

Eserin son bölümünde sanatçı hasta olduğunu ve hastanede tedavi gördüğünü yazıyor. Hasta olduğunda bile bitmemiş romanları düşünür. Son bölümde ise Oğuz Atay’ın fotoğraf albümü yer alıyor. Çalışma, Oğuz Atay’ın birkaç fotoğrafı ile sona eriyor.

İlginizi Çekebilir..  Jerome David-Çavdar Tarlasında Çocuklar (Kısa Özeti)

 

Günlük Arka Kapak Bilgisi

Oğuz Atay’ın edebiyatla ilgili herkes için sürekli merak konusu olmuş günlüğünün bütünü. “Kimse dinlemiyorsa beni -ya da istediğim gibi dinlemiyorsa- günlük tutmaktan başka çare kalmıyor. Canım insanlar! Sonunda bana bunu da yaptınız” sözleriyle başlayan Günlük boyunca okur, yazarın son yıllarındaki yalnızlığını paylaşmakla kalmıyor, Oyunlarla Yaşayanlar’ın oluşum sürecini adım adım izliyor, bir edebiyat laboratuvarındaymış gibi. Günlük’ün sonunda, Atay’ın tamamlayamadığı eseri Eylembilim’den şimdilik bulunabilen parçalar da yer alıyor. Bir Bilim Adamının Romanı’nı yazdı. Oyunlarla Yaşayanlar adlı tiyatro eseri Devlet Tiyatroları’nda sahnelendi. Atay 13 Aralık 1977’de, büyük projesi “Türkiye’nin Ruhu’nu yazamadan hayata gözlerini yumdu.

Günlük Yazar Yorumu

Günlük, Oğuzu Atay’ın edebiyat laboratuvarıdır. Eser, Oğuz Atay’ın kendi günlük anlatımı yerine eserin taslak formuna ilişkin notlardan oluşmaktadır. Eser, Tehlikeli Oyunlar, Oyunlarla Yaşayanlar ve onun bitmemiş kitabı Pratik Bilim üzerine notlardan oluşmaktadır. Yazar bizi romanın karakterleriyle uğraşma sürecine dahil ediyor. Oğuz Atay’ı eserinde anti-entelektüalizm ve burjuva toplumunun bir eleştirisi olarak yorumlayabiliriz. Yazar, romanlarını oluştururken meda ve destanları kullanır. Eserdeki karakterleri yansıtarak gerçekçi bir tasvir oluşturun. Kitabın sonundaki resimler kitabı daha da eşsiz kıldı. Oğuz Atay’ı ve roman kurgu aşamalarını anlamak isteyenlere önerilir.

 

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.